Lokalt folketingsmedlem: Lad staten tage sig af færgerne

Debatten op mulige prisforhøjelser på færgerne til øerne i Smålandshavet kommer nu op på Christiansborg.

Det er dyrt at besejle færgeruterne på Smålandshavet. Det har fået Lolland Kommune til at flytte færgen mellem Lolland og Askø fra Bandholm til Kragenæs for at spare penge, og senest har kommunen varslet takstforhøjelser. Den foreslåede nye prisstruktur kan ende med at koste op imod 20.000 kroner ekstra om året, hvis man pendler fra øerne til job på fastlandet.

Den varslede prisforhøjelse har fået både øboer og sommerhusejere op i det røde felt. Senest har byrådskandidat Henriette Spandet fra Fejø til at advare imod, at småøerne risikerer at blive dobbelt-marginaliserede af prisstigningerne.

Hver øbo koster 100.000
Folketingsmedlem Kasper Roug fra Socialdemokratiet, der er valgt og bosiddende på Lolland, åbner nu for, at færgedriften til de 27 beboede danske småøer kan centraliseres:

– Kommunerne har store udgifter i forbindelse med øerne. Hver borger på småøerne koster over 100.000 i tilskud hvert år, og det er en stor belastning for kommunerne. Jeg vil gerne være med til at se på, om staten kan overtage, siger han.

En centraliseret færgedrift kan enten realiseres gennem fælleskommunale og regionale færgeselskaber. Det er den samme model, som eksempelvis busselskabet Movia. Movia er reguleret centralt gennem lov om trafikselskaber. En anden mulig løsning er et egentligt statsligt færgerederi, der skal besejle de danske småøer.

Sender aben videre
Ifølge Kasper Roug er der opbakning på Christiansborg til at se på færgedriften, men indenrigsminister Sophie Løhde sidder på hænderne i sagen:

– Det er indenrigsministerens resort, men hun bliver ved med at sende aben videre til Transportministeriet eller Trafikstyrelsen, og så sker der ikke noget, siger Kasper Roug.

Folketingsmedlem Kasper Roug vil gerne se på, om staten kan yde en håndsrækning til ø-færgerne.
Folketingsmedlem Kasper Roug vil gerne se på, om staten kan yde en håndsrækning til ø-færgerne. Foto: Bernt Hertz Jensen / Nye Dage – (C)2025 nye Dage.

Kalder minister i samråd
Også Danmarksdemokraterne har set sig sure på de mulige prisforhøjelser på de vestlollandske færger. Partiets politiske ordfører og formand for Folketingets udvalg for landdistrikter og øer har kaldt indenrigsministeren i samråd:

– Tiden er kommet til, at ministeren skal forholde sig til, om Lolland Kommune lever op til de forpligtelser, de har overfor de tre øer, sagde hun lørdag til TV2-Øst.

Det er dog lige kækt nok for Kasper Roug, der understreger, at den nye prisstruktur på ø-færgerne stadig kun er et forslag, og at der derfor ikke rigtig er noget, ministeren kan forholde sig til endnu:

– Det er nok en smule populistisk, men det er godt, der kommer lidt opmærksomhed, siger han.

Bornholmermodellen” i spil
Udover en ”Movia-model” eller et statsligt færgeselskab, så peger Kasper Roug også på muligheden for en ”Bornholmermodel”. Molslinjen, der står for færgerne mellem Ystad og Rønne, modtager hvert år over 300 millioner i statsligt tilskud til Bornholmslinjen.

Til toppen