Der er penge i det: Vil bygge privat parkering ved Dodekalitten

Niels-Christian Krag har tidligere forsøgt sig med en privat betalingsparkering, men den gik ikke.

Niels-Christian Krag, der ejer Klintehøjgården, hvis jorder støder op til Dodekalitten, har en plan: Han vil etablere sin egen, private betalingsparkering med 20 pladser og to ladestandere til el-biler. Hvis han ellers kan få Lolland Kommunes velsignelse til projektet, kan han gå i gang med det samme – og pladsen kan være klar til sommerferien:

– Det kan klares ved at sprede lidt flis og sådan, så det er let nok. Hvis jeg kan få et tilsagn fra kommunen, så er pladsen klar til sommer, fortæller Niels-Christian Krag.

Dodekalitten og parkere. Det betyder parkeringskaos i området omkring.
Det er kun biler med handicapskilt, der må køre op til Dodekalitten og parkere. Det betyder parkeringskaos i området omkring. Foto: Bernt Hertz Jensen / Nye Dage – (C)2025 Nye Dage

– Jeg har en plan
Den nordlollandske landmand, vinbonde og meget mere vil ikke ud med de konkrete detaljer om planen. Han vil heller ikke fortælle præcis, hvor han havde tænkt sig at placere parkeringspladsen:

– Placeringen skal jo være attraktiv i forhold til Dodekalitten, og den skal selvfølgelig være udenfor fredningen. Men jeg har en plan, og de folk, jeg snakker med, vil gerne høre om den, siger Niels-Christian Krag.

Det er mere end svært at finde en parkeringsplads på havnen i Kragenæs efter at opmarchområdet er blevet udvidet, så der også er plads til biler til Askø.
Det er mere end svært at finde en parkeringsplads på havnen i Kragenæs efter at opmarchområdet er blevet udvidet, så der også er plads til biler til Askø. Foto: Bernt Hertz Jensen / Nye Dage

Plaget af trafik
Området omkring Kragenæs og Ravnsby har i flere år været stærkt plaget af den megen trafik, især Dodekalitten tiltrækker. Hvert år besøger 70.000 – 80.000 gæster værket, der stadig er under opførelse. Samtidig er den ekstra opmarchplads til Askø-færgen, der for nylig er flyttet til Kragenæs, også med til at gøre det mere besværligt at finde en parkeringsplads på havnen. Det fører til masser af parkerede biler og busser langs vejen og også ulovlige parkeringer på privat grund.

Det har blandt andet fået en enkelt husejer i Kragenæs til at stille tre store metalkasser ud i vejkanten, så der ikke kan parkeres foran huset.

Farten skal ned
Og det er ikke bare den megen trafik, der irriterer i lokalområdet. Det er også den høje fart:

– Vi skulle have en fartgrænse ned på 40 kilometer i timen gennem Kragenæs. Så ville folk måske kun køre 50. Men det skal sikkert gå galt først, siger Gunnar Skaaning, der bor opad Klinkeskoven helt ned til Kragenæs Havn.

Sådan kan man også gøre. Tre "diskrete" blomsterkummer ud i vejkanten, og så er der ingen der parkerer foran huset.
Sådan kan man også gøre. Tre „diskrete‟ blomsterkummer ud i vejkanten, og så er der ingen der parkerer foran huset. Foto: Bernt Hertz Jensen / Nye Dage – (C)2025 Nye Dage

Kommunen skal godkende
Nye Dage har spurgt formanden for Lolland Kommunes klima-, teknik og miljøudvalg, Tine Vinther Clausen (V), om hvad den politiske holdning til en privat betalingsparkeringsplads ved Dodekalitten er. Det spørgsmål henstår stadig ubesvaret, men Tine Vinther Clausen skriver i en mail til Nye Dage, at hun vil tage stilling, hvis der kommer et forslag ind via administrationen.

Der er ikke nogen politik i forhold til private betalingsparkeringspladser i Lolland Kommune. Derfor kan en lodsejer i princippet godt etablere parkeringspladser. Kommunen skal dog godkende det, da der kan være andre regler og forordninger for området.

Gik ikke for tre år siden
Niels-Christian Krag er ikke helt fremmed overfor det med at lave parkeringspladser. For tre år siden oprettede han faktisk en håndfuld parkeringspladser på sin jord lige ved siden af Dodekalitten. Det var dog uden den krævede kommunale velsignelse, og derfor måtte han droppe den igen efter kort tid.

– Den gik ikke, nej. Men det var en god forretning, siger han skælmsk.

Udover de 20 parkeringspladser til biler vil Niels-Christian Krag også gøre plads til en enkelt bus.

Skriv et svar

Til toppen